torsdag 24 januari 2013


Jag tänkte skriva lite om en debatt som uppstod i nyhetsmorgon på TV4 gällande träning i större mängder, och att det skulle ha blivit en fixering enligt Rebecca Weidmo Uvell.



















Klippet har många säkert redan sett, men har ni inte det så finner ni det här.

Hon menar på att eftersom många chefer på olika företag uppmuntrar sina anställda till en aktivare livsstil genom att tex anordna stegtävlingar på jobbet samt klättringstävlingar på en kickoff så blir de som inte vill träna och tävla mindre värda.
Vänta lite nu...
För det första så är det frivilligt att vara med i dessa tävlingar, i alla fall enligt det Rebecca säger, och för det andra, varför skulle någon som inte vill träna vara mindre värd?
Jag har valt att träna väldigt mycket för jag mår bra av det och jag tycker att det är så otroligt kul. Sen att det självklart är bra för min kropp och mitt välbefinnande gör det inte sämre. Några av mina absolut närmsta vänner tränar ingenting och är ute och festar nästan varje helg. Jag ser inte ner på dom, och de ser inte ner på mig. Ingen blir mindre värd på grund av den personens livsstil!

Sen är det väl bra att chefer uppmuntrar stillasittande anställda till en aktivare livsstil, ingen har mått dåligt av att träna regelbundet. Och det är i högsta grad intressant för en chef då deras anställda mår bättre i sig själva, blir piggare, sover bättre och på så sätt kan de jobba effektivare på jobbet.

En stegtävling på jobbet är till för att sporra och motivera de anställda till att börja röra sig mer, inte för att sänka de som inte är med och tävlar.
Jag läste en text om just det här ämnet/klippet skrivet av Emelie Trossö Ledin på AldrigVila.se där hon bl.a. 
Säger en sak som jag tyckte många ska tänka på, kanske speciellt Rebecca och de andra som känner sig tvingade...

"Välj istället HUR du tolkar alla statusuppdateringar på Facebook eller förbijoggande människor på stan. Välj att bli INSPIRERAD istället för provocerad! "


Jag tror att om alla väljer att bli inspirerade istället för provocerade så kommer hela den negativa attityden försvinna kring detta ämne. Rebecca säger också att träning i stora mängder är farligt snarare än hälsosamt. I det uttalandet ser jag flera brister. Först, vad är stora mängder enligt henne? Tänker hon på en athletic fitness atlet som tränar 3 pass per dag inför en tävling? Även där blir det brister då AF-atleter är extremt kunniga inom kost och träning och framförallt så känner de sin egen kropp bättre än någon annan. De vet vad som fungerar för dom och kör till sitt absoluta max.

Sen, att träna regelbundet, vilket hela diskussionen i grund och botten handlar om, är absolut mer hälsosamt än vad det är farligt. Jag har levt många år som idrottare där min kost och sömn har varit katastrofal vilket ledde till att jag blev kraftigt överviktig som barn. Idag har jag kunskapen kring kost och träning som gör att jag kan träna ännu hårdare än vad jag tidigare kunnat drömma om på mindre mat än tidigare och samtidigt vara både piggare, starkare och uthålligare.
Fördelarna med regelbunden träning skulle jag kunna skriva ett helt inlägg om så jag låter det räcka med det här.

Va tycker ni om den här diskussionen? Vem har rätt eller fel?
Läs gärna Emelies inlägg på aldrigvila så har ni även hennes syn på detta.



Your Mind Sets The Rules, Not Your Body
- Kevin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar