torsdag 24 januari 2013

ProteinCheesecake med jordgubb och blåbär

Jag kände för att testa göra en cheesecake idag, men eftersom jag är på diet så fick jag lov att ändra om i receptet för att få de makros jag ville ha. Märkte tyvärr försent hur jävla onödigt onyttigt digestivekex är... Så nästa gång jag gör denna kommer jag finhacka två stycken proteinbars istället för att använda kex.
Näringsvärdet nedanför gäller för receptet nedanför, alltså inte om man använder digestivekex.



Proteinsprängd cheesecake




Hela kakan                  Per bit (8 bitar)
1570 Kcal                  196 Kcal
214,8g Protein            27g Protein
91g Kolhydrater         12g Kolhydrater
52g Fett                        6,5g Fett




Gör så här:

Det går att använda elvisp genom hela det här receptet med undantag för steg 8, där man använder en sked.

  1. Blanda vasslet, kaseinet och mjölken i en bunke och vispa hårt till ett fluff. Ställ in i kylen.
  2. Dela äggen. Lägg äggulorna i en bunke och äggvitorna i en annan. Häll stevia över äggulorna.
  3. Vispa först äggvitorna till ett fast skum, använd gärna elvisp. Skummet ska vara så fast att man kan vända upp och ner på bunken.
  4. Vispa äggulorna och sötningsmedlet till en pösig ljusgul smet, gärna med elvisp.
  5. Blanda i färskosten. (Kör på lägsta hastigheten på elvispen)
  6. Rör däreftr ner proteinfluffet i den andra smeten med lägsta hastighet på elvispen.
  7. Häll i saften och rör med lägsta hastighet på elvispen.
  8. Rör försiktigt med en sked ner de vispade äggvitorna.
  9. Finhacka proteinbarsen så att det är i "kaksmule" storlek.
  10. Strö ut hälften av smulorna i botten på en form med löstagbar botten och häll sedan på smeten. Fördela jämt och strö sedan över resten av smulorna.
  11. Ställ in i frysen i 5 timmar. Tag ut kakan 15-20 minuter i rumstemperatur före servering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar